گزارشی از سامانه ۱۲۵

تلفن نجات بخش

به گزارش روابط عمومي شهرداري بندر بوشهر ، در مرکز سامانه ۱۲۵ اپراتورها در همه ساعات شبانه روز و به صورت مداوم حضور دارند. وظيفه ذاتي و سازماني اپراتورهاي سازمان آتش نشاني اين است كه پاسخگوي تمامی تماس های همشهریان محترم هستند.

این تماس ها همیشه حاوی خبر حادثه نیست ، گاهي این تماس ها حاوی سوالی از ایمنی یا گزارش موردی خطر آفرین در نقطه ای از شهر باشد. شاید هم این تماس ها از طرف شخصی باشد که ناخواسته و به قصد شوخی و برای لحظه ای شاد بودن باعث مشغول شدن خط های تلفنی می شود که شاید شخصی در آن سو چشم انتظار فرشتگان نجات باشد. متاسفانه گاهی اوقات شاهد تماس هایی هستیم که شخص يا اشخاصي در آن نقش چوپان درغگو را بازی می کنند كه امیدواریم به سرنوشت این چوپان گرفتار نشوند.

پس از دریافت خبر توسط اپراتورها دو حالت پیش می آید یا حادثه گزارش شده در محدوده همان ایستگاه می باشد که مرکز ۱۲۵ در آن محدوده واقع است یا در محدوده دیگر ایستگاه ها می باشد. اگر تماس در محدوده همان ایستگاه باشد پس از دریافت خبر توسط اپراتور بر طبق اینکه حادثه امداد و نجات است یا آتش سوزی، پرسنل مربوطه با صدای آژیری که هماهنگ با نوع حادثه می باشد به سمت خودروهای عملیاتی فرا خوانده می شوند . اپراتور همزمان با به صدا در آوردن آژیر آدرس کلی و شماره تلفن شخص تماس گیرنده و خبر دهنده را نیز می گیرد .

پس از آنکه افراد به سمت محل حادثه اعزام شدند اطلاعات دقیق تری از محل حادثه توسط بیسیم به پرسنل عملیاتی داده می شود.

در این هنگام اپراتور مسئولیت بسیار سنگينی برعهده دارد. در نتیجه یکی از کارهایی که کمک به سریعتر رسیدن پرسنل عملیاتی به محل حادثه می کند این است که افراد حاضر در محل شخصی را به عنوان راهنمای ماشین آتش نشانی در خیابان اصلی قرار دهند.

پرسنل پس از رسیدن به محل موظف به اعلام چندین مورد می باشند که این موارد علاوه بر ثبت در دستگاه ضبط مکالمه توسط اپراتورها در دفتر روزانه ثبت می شود. این موارد شامل اعلام دقیق ساعت حضور در محل و رویت حریق، ساعت دقیق شروع عملیات، ساعت دقیق پایان عملیات، ساعت دقیق ترک محل و ساعت دقیق حضور در ایستگاه مي باشد.

چنانچه حریق در محدوده ایستگاه دیگری صورت گرفته باشد اپراتور مرکز ۱۲۵ در همان ابتدا با بیسیم ایستگاه مربوطه و نزدیک به حادثه را برای رفتن به محل حادثه خبر می کند.

معمولا" همه روزه ۵ الی ۶ تماس و در برخي از روزها بيش از اين تعداد با سازمان آتش نشانی تماس گرفته می شود. در اين تماس ها موارد متنوعي گزارش داده مي شود. گاهي اين خبرها به بروز آتش سوزي مربوط مي شود و گاهي موارد ديگري همچون محبوس شدن نفر در آسانسور، محبوس شدن نفر در اطاق ، موارد امداد و نجات و ... شامل مي شود.

 

پنجره: 

دیدگاه جدیدی بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.